måndag 18 juli 2016

Badrummet del 3 - handfatsavdelningen

Ja vad ska man kalla den här delen egentligen?
Tvättställsavdelningen? Handfatsdelen? Sminkhörnan?

Vad det nu kan tänkas kallas så tänkte jag fokusera på den delen i det här inlägget!

Här bestämde vi oss för att sätta in en kommod med tillhörande högskåp från Ikea, godmorgon-serien med högblanka vita luckor. Vi byggde upp en vägg för möjligheten att bygga in och få känslan av att det var platsbyggt - ett knep för att få känslan av custommöbler på budget.





Ovanför skåpen kommer vi bygga en "gubbe" eller låda med två spottar, det är i stort sett det som återstår av byggandet innan vi är färdiga.


Överallt i badrummet är det målat med vit våtrumsfärg, men här tog vi till ännu ett knep för att öka känslan av ett exklusivt badrum, vi köpte kristallmosaik från höganäs och satte upp den bakom spegeln ovanför kommoden. Jag satte upp mosaiken själv, första gången jag gjort nåt liknande!



Den runda spegeln hittade vi i mina svärföräldrars tvättstuga av alla ställen och när den sattes upp började bitarna falla på plats.


Badrumsbelysning var inte det lättaste... Jag har letat mig blå efter snygga, mässingsfärgade lampor som är godkända för våtrumsutrymmen... Här fick jag helt enkelt ge mig, jag behövde bra sminkbelysning.
Valet föll på Ifö Electrics bernadotte med dubbla lampetter, så här i efterhand är jag mycket nöjd.



Vi bestämde oss för en gemensam ho istället för dubbla och valde Odensvik från ikea.
Med blandaren gjorde vi en specialare dock. Så många gånger jag irriterat mig på att inte kunna fylla på saker i handfatet, vi bestämde oss för en extra hög blandare!
Det har jag inte ångrat.




För att få en mer unik design på vår Godmorgon-serie från ikea köpte vi mässingshandtag i en snygg rak modell och mässingsknoppar till handdukarna.


Vi är inte riktigt färdiga än som sagt, men nu är det nära.


Jag hittade ingen badrumsmatta jag tyckte om, så jag valde en trasmatta och har en badrumsmatta som läggs fram när vi duschas och den hängs sen undan igen.


Badrummet har inte bara blivit människornas favoritrum utan även katterna älskar det!


Och kattungarna insåg att de kan klättra in i lådorna från baksidan, hjälp vad vi letade innan vi hittade dem där i... 




Badrummet del 2
Badrummet del 4 - toa och dusch
Badrummet del 5 - tvättstugan
Badrummet i bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar