måndag 18 juli 2016

Badrumsrenovering! Del 1

Under våren och sommaren har vi renoverat badrum i huset!
Nu är vi nästan i mål men det har varit en lång process som jag tänkte dela med mig av i några blogginlägg, där jag skriver om hur jag och mannen tänkt kring det hela.

Vi började med en planlösning. Vårt tidigare badrum är litet och opraktiskt och vi hade en separat tvättstuga som inte gick att stänga om.
Vårt hus har en utbyggnad som påminner om en barack och en smal korridor har lett till olika rum.

Vi kunde välja mellan att slå ihop tvättstugan och gamla badrummet och få en ännu längre korridor med fördelen att behålla ett sovrum eller så kunde flytta badrummet till sovrummet och slå ihop det med tvättstugan.
Vi bestämde oss för att flytta badrummet och ge upp ett sovrum, med intentionen att väggen till gamla badrummet ska rivas och öppna upp korridoren, sätta in ett nytt fönster och släppa in ljus (vilket vi inte börjat med än).

Med papper och penna ritade vi upp skalenligt, flyttade runt dörrar och inredning hundra gånger innan vi kom fram till en lösning vi gillade. I roomsketcher ritade jag upp allt för att se om det funkade i 3d-form och nöjda var vi!









Samtidigt sökte jag inspiration, vi åkte hundra gånger till ikea och petade på deras badrumsavdelning, jag åkte på loppis och letade efter pryttlar.
Jag pinnade hej vilt och sökte en röd tråd. Något att leva med länge, som är relativt tidslöst och som vi kan tycka lika mycket om om 15 år som nu.
Vitt och grått i basen, med inslag av metall och naturmaterial visade sig vara det som jag drogs till. En rund spegel var också viktig.
Jag skapade en moodboard, kollade med maken titt som tätt och sen här har jag hållt fast vid väldigt strängt.



My mood board:

Badrummet del 2
Badrummet del 3 - handfatsavdelningen
Badrummet del 4 - toa och dusch
Badrummet del 5 - tvättstugan
Badrummet i bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar