lördag 23 juli 2016

DIY - tvålpumpar i guld

Metall har länge varit trendigt och just nu är det mässing och guld som gäller, något jag gillar - så i mitt badrum har jag mässingshandtak och mässingskrokar samt inredningsdetaljer i mässing, men blandat med andra metaller.

Ändå sen vi började renovera har jag varit på jakt efter en snygg tvålpump, jag har suktat efter de i marmor men har ingen lust att lägga 600 kr på en tvålpump hur snygg den än må vara.
Nästa tanke var en i metall, men jag hittade ingen i rätt prisklass för mig.

Så jag gjorde som jag brukar - letar efter en DIY-lösning.

Under köksavdelningen säljer IKEA en diskmedelspump vars form jag gillade, de kommer i två olika storlekar och jag köpte båda två.




Hemma hade jag redan burk med guldfärgad sprayfärg från Montana Gold - jag rekommenderar verkligen det här märket! Det täcker bra och räcker alltså länge och finns i massor med kulörer till bra pris.

Det enda jag förberedde var att skruva bort pumpen och tejpa den biten så att färgen hamnade på det glas som skulle vara synligt sen. Och sen spraya!
Ta många tunna lager istället för att ösa på tjockt, det blir bättre i slutändan. Vill man så kan man använda en primer först, men det struntade jag i - min tanke är att jag sprayar om den dagen den ser för nött ut.

Resultatet:


En glad överaskning var reaktionen när sprayen utsattes för vattenstänkt, den här missfärgningen tycker jag tillför mycket och får det att se mer intressant ut!
Jag är mycket nöjd!

I den stora har jag tvål och i den lilla handsprit. För snart är det dags för den säsongen...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar