fredag 22 juli 2016

Måla ytterdörrar!

För några år sen var jag smått besatt av feng shui och läste det mesta jag kom över, förstod inte hälften men tog till mig några guldkorn och sen orkade jag inte vara besatt mer. Jag tycker fortfarande feng shui är roligt att läsa om eftersom inredning är ett så pass stort intresse. Jag har ett stort paraply s a s.

Men en sak jag minns från min tid med feng shui är att husets ingång ska vara inbjudande och välkomnande.

Vårt hus har nog aldrig haft en inbjudande entré, vare sig den ena eller den andra..



Nu i sommar är det dags för husets yttre att få kärlek. Vi ska måla det med ett nytt lager falurött och knutarna ska bytas och målas och piffas med.
Mitt projekt blir dörrarna. Jag önskar jag kunde säga att det bara är ett lager färg som behövs men vi har försummat dem så länge att det behöver restaureras lite också.
Igår började jag med att skala bort de lösa skivorna som satt som dekoration. Jag hade tänkt byta ut dem mot nya skivor i plyfa innan målning men ska testa att slipa ner och måla först för att se om de verkligen behövs, 


Så var det det här med färgen.. jag har gjort SÅ många färgvarianter på huset.
Min önskedröm är svart med en gul dörr, men min traditionella make lade veto på rött med vita knutar men jag får bestämma dörren (nästan) helt själv.
Och eftersom jag kan leva med ett rött hus med vita knutar så protesterar jag inte.

Efter hundra färgvarianter i photoshop åkte jag sen och köpte två färgprovsburkar och målade upp de två alternativen jag bantat ner till och så glodde jag....Jag kisade, fotade och glodde på mobilen och kisade ännu mer.

Innan vi köpte färgproverna hade vi bestämt oss för grönt.
Det blev den gula vi köpte.



Fortsättning följer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar