söndag 17 juli 2016

Moodboard - trademax

Trademax anordnar en tävling som går ut på att skapa en moodboard med deras produkter!
Min (långa) motivering samt produktlista nedan bilden!


Min utgångspunkt var den fantastiska mattan och därefter soffan, jag bestämde att rummet jag inreder inte är ett vardagsrum utan mer en lounge. kanske en hörna hos en konstnärssjäl som vill ha en plats för soft häng med vänner. Något intimt, eklektiskt, välkomnande.
Jag ville ha en retroinspirerad soffa och en fåtölj som passar ihop med den utan att matcha för mycket. En lätt möbel som kan flyttas beroende på hur man sitter och umgås i rummet.
Samma sak med borden: de ska vara enkla att flytta runt, jag vill att de ska kunna användas som sidobord, fotpall, soffbord för snacks osv.
De utställda benen på nästan alla större möbler gör att det finns ett samband trots olikheten i övrigt.

Nästa steg är belysning. Praktisk belysning för städning och den här lampan erbjuder möjligheten att rikta mot målningar, skulpturer osv. Formen bryter av i sin spretighet och skapar ett intressant blickfång samtidigt som den trearmade designen upprepas i möblerna.

Golvlampa för läsning, känslan av en studiolampa passar fint med den känsla jag ville frammana.
Belysning är ofta ett skulpturalt inslag som både erbjuder stämning och konst, därför valde jag två bordslampor som är helt olika i sitt uttryck - en väldigt nedskalad och tung lampa tillsammans med den kitchiga ananasen i guld fungerar att bryta upp den allvarliga stämningen.

Den gula hunden  hjälper också till att lätta på allvaret, men skapar tillsammans med tavlorna en intressant motsättning. För att mjuka upp valde jag textilier som dämpar det stiliserade och bidrar med en mer organisk känsla i rummet.

Jag ville inte ha någon högtidlig förvaring, jag ville ha något grovt och öppet där man kan ställa lådor, böcker, småsaker och låta innehållet bli ett blickfång och samtalsämne.

När jag var färdig med mina val bestämde jag tre färger som skulle funka till väggarna, en grön som bryter av med piggar upp, en rostbrun som matchar med fåtöljen och får rummet att landa i mustigheten eller den ljust grå som ger ett stilrent och sobert uttryck.

Soffa
Matta
Avlastningsbord
Satsbord
Taklampa
Golvlampa
Bordslampa
Bordslampa (Ananas)
Fåtölj
Bulldogg
Prydnadskudde gul
Prydnadskudde grå
Tavla foto
Tavla träd 1
Tavla träd 2
Gardiner

14 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen färgschemat här! Älskar de höstiga färgerna, blir sugen på något hembakat och en god kopp te när jag ser detta! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh eller hur! Typ sitta och äta hembakta scones! ^_^

      Radera
  2. Du kan få komma och inreda mitt bibliotek anyday!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  4. Superfint! Mycket välkomponerad mood board.

    SvaraRadera
  5. Superfint! Mycket välkomponerad mood board.

    SvaraRadera